tiistaina, tammikuuta 06, 2015

Globaalitalous puree hintoihin: case S

On vahvoja huhuja siitä, että HOK-Elanto tulee laskemaan Helsingissä tuotteiden hintaa 6-8%. (Kuulin huhun S:stä eläkkeelle siirtyneeltä henkilöltä.)

Syynä on Lidlin kilpailun aiheuttama paine hintoihin. S-ketju ei ole vielä ilmeisesti menettänyt Lidlille markkinaosuuttaan, mutta K-kaupat ovat menettäneet. On vain ajan kysymys, milloin S:n markkinaosuus alkaa laskea, ellei mitään tehdä.

Suomen talouden huono kunto ja Lidlin alempi hintataso vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen, mutta vaikutuksessa on viive. Jos kuulemani huhu nyt pitää paikkansa, S on toimimassa ilmeisesti ennakoivasti. Se onkin järkevää. Menetettyjen asiakkaiden saaminen takaisin on paljon vaikeampaa kuin vanhojen pitäminen tyytyväisinä.

S on tähän mennessä kyennyt pitämään marginaalit korkeana nostamalla vain yksinkertaisesti hintoja. Kilpailutilanne on ollut S:lle hyvin edullinen ja S on saanut parhaat kauppapaukat suhteillaan kunnallisiin vallanpitäjiin - siis rakenteellisen korruption avulla. S:n toimintaa on tukenut Alkojen sijoittaminen S-ketjun tiloihin.

Kansainvälistyminen epäilemättä vaikuttaa edullisesti hintatasoon, koska kilpailu vahvistuu. Yksiviivainen suomalaisten tuotteiden ja kauppojen suosiminen ei ole isänmaallisuutta. Jos kilpailua ei muuten synny, ulkomaiset yritykset voivat synnyttää kilpailua ja ko. ulkomaisen yrityksen suosiminen on tällöin kokonaisedunkin kannalta positiivista.


Ei kommentteja: